Thursday, November 8, 2012

banana blueberry cake

Salam buat semua pengunjung laman ini. 
Hari ini saya letak gambar kek yang telah siap di potong sebab selebihnya anak saya bawa ke sekolah untuk makan bersama kengkawan dia. Maklum lah setelah Pmr mereka tidak perlu datang kesekolah dah tapi mereka ke sekolah sebab selepas ini mungkin kebanyakan dari mereka akan bertukar ke sekolah lain ataupun melanjutkan pelajaran dalam bidang di sukai maupun ada yang akan meneruskan persekolahan seperti biasa di sekolah yang sama. 
Saya pun tak pasti lagi perancangan yonyon...apapun tunggu result keluar dulu.

Inilah resepinya...kek ini saya ambil dari blog Diana Dessert ...boleh di katakan sedap juga adanya buah blueberry terasa masam dan manis yang seimbang.

Banana blueberry cake
Ingredients:
1 cup mashed bananas (about 3-4 large bananas)
1/2 cup (1 stick + 1 tbsp./4 1/2 oz./125g) unsalted butter
1 tsp. vanilla extract
1 cup granulated sugar
2 large eggs, lightly beaten
3/4 cup fresh or frozen blueberries (do not thaw, if using frozen)
1/3 cup sour cream or plain yogurt - saya guna yogurt blueberry
2 cups self-rising flour
Confectioners' sugar

Instructions:
Place butter, vanilla and sugar in a bowl, and beat until light and creamy. Add eggs and beat well. Fold in flour, sour cream, mashed bananas and finally blueberries.

Spoon mixture into a greased 8-9 inch (22cm) round cake pan and bake in preheated 180 degree C/350 degree F degree oven for 1 hour and 10 minutes (or until toothpick inserted in center of cake comes out clean). Allow to cool in pan before turning out to serving plate. Dust top with confectioners' sugar. Serve at room temperature.

Makes 6-8 servings.

Source: DianasDesserts.com


2 comments:

JaSSNaNi said...

sedapnya kek..
dok teragak2 nak buat kek gak ni.. dah lama tak membaking.. dah teringin plak nak bau kek tengah naik tu.. hmmm harap2 ada time nak wat sabtu or ahad ni.. :D

Unknown said...

nampak sedap tu Noor mesti kena cuba blueberry dah ada nk kena cari banana lagi ni,,,,