Thursday, November 29, 2012

baked mac n cheese

As-salam di pagi khamis semuga ceria di hari ini. Tak ceria pun kena ceriakan hari kita supaya hati kita akan lebih tenang dan yakin. Emmm kekadang kita pun rasa moody juga ...maklum lah routine harian yang sama walaupun semasa cuti sekolah.
Cuti sekolah eeemmm memang bosan jika kita tak kemana mana tapi Alhamdulilah dapat di isi dengan aktiviti kejiranan membuat kita rasa lega sedikit sekurang kurang dapat berkumpul dan mengenali jiran nun di hujung sana maupun belakang rumah . 
Adakala jiran jauh kita kenal tapi yang tinggal belakang rumah tidak pula...hairan kan....hehe sebab pintu rumah tidak menghadap so pintu belakag selalu terkunci. 
Oklah ...berbalik kepada macaroni n cheese kita nie ...buatnya semalam untuk dinner tapi terlebih pulak buat ..puas juga nak menghabiskan. Setengah paket mac menghasilkan satu kaserol dan tiga bekas kecil. Waahhh pagi tadi kena breakfast dengan benda yang sama laaaa.
Saya buat plain saja tapi ingat lain kali nak letak ikan tuna ke...daging pun ok gak dan nak kasi pedas sikit letak paprika. Memandangkan ini percuban saya yang julong kalinya...eemmm kira ok lah Apapun tekak melayu bila tak ada pedas maka saya letak hot sos , baru terasa .



 Resepi ini saya ambil semasa goggle . Dalam banyak banyak resepi saya guna resepi ini. Sorry ye saya nie jenis malas nak translate maka saya CP saja dari situ...



BAKED MACARONI AND CHEESE              
1 1/2 cups macaroni, cooked
2 cups thin white sauce (see below)
2 tsp. grated onion
1/2 pound grated cheese
fine buttered bread crumbs
paprika – lupa nak letak

Preheat oven to 400°F. Cook and drain macaroni and place in a buttered 1 1/2 quart casserole. Blend onion and cheese with white sauce and pour over cooked macaroni.

Sprinkle with buttered crumbs and paprika. Bake uncovered in preheated oven for 30-35 minutes.
( saya tambahkan parmesan cheese ...)

THIN WHITE SAUCE:

1 tbsp. butter
1 tbsp. flour
1 cup whole milk
1/4 tsp. salt

Melt butter at 200-212°F in saucepan, microwave or double boiler.

Add flour to butter and whisk well to blend. Gradually stir in milk, whisking constantly until smooth. Allow to cook over medium-low heat until sauce simmers and thickens to desired consistency. Add salt, to taste. If you prefer a richer sauce, use 2 tbsp. flour and 2 tbsp. butter.

Serves 4 or 5.



 

2 comments:

Unknown said...

sedapnya akak nampak baked macaroni huh tertelan air liur sendiri ni hee nak buat jua petang ni kalau sempat

Ayam said...

As salam Nooriah >> terima kasih kerana sudi mencuba..hehe sedap